Parfum

Parfum
Het gebruik van geurstoffen is bijna zo oud als de mens zelf. Onlangs nog ontdekten archeologen op Cyprus de resten van een 4000 jaar oude parfumerie. De parfummakers van weleer bleken ingrediënten te gebruiken als citroen, druiven, pijnboomhars, en laurier – bestanddelen die ook vandaag de dag nog in parfums worden verwerkt.

Behalve in luxe luchtjes zitten geurstoffen

ook in schoonmaakmiddelen, deodorants en luchtverfrissers.

Vluchtig als ze zijn, blijven geuren ook voor onderzoekers

nog ongrijpbaar. Over de werking van de neus en het opvangen

van geursignalen hebben we een aardig beeld, maar het

is nog goeddeels onbekend hoe de hersenen deze signalen

vertalen naar sensaties en gedrag. Geen ander zintuig is zo

direct verbonden met dat deel van de hersenen waar onze

emoties en gevoelens zich bevinden.

 

Ons verlangen naar nieuwe geuren en geurstoffen is nog

lang niet verzadigd. De geur- en smaakstoffenindustrie is

volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe en spannende

verbindingen. Ze moeten niet alleen lekker ruiken, maar

ook stabiel, veilig en betaalbaar zijn.

 

In deze Chemische Feitelijkheid

• De Context: Wat zijn geurstoffen? Hoe krijgen we ze in

een fles? En wat doet een parfumeur?

• De Basis: Hoe ruiken we? De werking van de neus is als

laatste van de vijf zintuigen opgehelderd.

• De Diepte: Op zoek naar nieuwe luchtjes. De natuur als

inspiratiebron, maar ook de chemie biedt uitkomst.

U heeft geen toegang tot deze editie. U dient in te loggen om deze editie online te lezen.

Bestellen

Een abonnement op hét naslagwerk over chemie en moleculaire wetenschap? Dat kan via MijnTijdschrift. Iedere editie behandelt nieuwe inzichten en ontwikkelingen rondom materialen, gezondheid, voeding, energie en milieu.

 

Losse nummers zijn vanaf

€ 9,95 te bestellen bij MijnTijdschrift.

 

 

 

 

 


 

Abonneren >>

 

De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging is de beroepsvereniging van en voor mensen die werkzaam zijn of studeren in de chemie, life sciences en procestechnologie. De KNCV wil een schakel zijn tussen bedrijven en mensen. Zie voor meer info: www.kncv.nl.